Saturday, 14 May 2011

Hidup Adalah Pilihan


 Ketahuilah! Sesungguhnya bila kalian bersabar
 atas kesusahan yang sebentar sahaja,
maka kalian akan menikmati kesenangan yang panjang
(Thariq bin Ziyad, 711)

“Hidup adalah pilihan
Maka segala sesuatu yang telah terjadi,
yang sedang terjadi, dan akan terjadi,
adalah hasil daripada pilihan kita.
Hidup ini hanya sebentar, hanya sekali.
Hidup seperti apa yang akan kita pilih”


“Hidup adalah pilihan” adalah sebuah kalimah yang seringkali kita dengar. Namun tidak banyak dianatara kita yang benar-benar memahaminya dan mengaplikasikan nya dalam kehidupan mereka. Kerap kali perbahasan  dan dialog tentang pekara ini, namun ia masih belum diterjemahkan dalam bentuk pelaksanaan.

Hidup adalah pilihan kita akan hidup berdasarkan pilihan-pilihan yang kita buat, kita akan dinilai dengan pilihan-pilhan yang kita buat, kita akan dihargai dengan pilihan-pilihan yang kita buat, dan seterusnya kita akan menjadi apa yang kita pilih dalam setiap sudut dari kehidupan kita.

Seorang yang memilih untuk memetik gitar, dan memainkannya ditepi jalan dengan mengharap bayaran dari pengunjung disitu, lalu dinamakan penghibur jalanan. Dan dia dihargai sesuai dengan namanya anatara RM 100-300 sebulan.  
  
Seseorang yang memilih untuk memetik gitar diatas pentas secara profesional dinamakan penyanyi. Sudah tentu dia akan dihargai sesuai dgn namanya, yang jelas penghargaan nya lebih besar  daripada penghibur jalanan. Sekilas pandang, seolah-olah aktiviti mereka ini adalah sama dengan memetik dan memainkan gitar, namun sebenarnya pilihan-pilihan yang dibuat secara keseluruhan adalah berbeza.

No comments:

Post a Comment